jpg_plakat_fj_warsztaty13092014MIŁO. NIE ZAWSZE ŁATWO. PRZYJEMNIE. RAZEM.

W morzu wyzwań nowych czasów, dotychczasowe wzorce zachowań przekazywane przez starsze pokolenia rodziców stają się mało aktualne. Czasami młodzi rodzice, chcą inaczej wychować swoje dzieci, a nie wiedzą do końca jak. Dlatego Fundacja Jabłko zarosiła na warsztaty „Komunikacja rodzic-dziecko”. Udział w warsztatach był bezpłatny.

Warsztaty odbyły się 13 września 2014 r . w Centru Myśli Jana Pawła II. Warsztaty poprowadziłPrzemysław Turkowski, psychoterapeuta, trener, coach z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym, który sam o sobiemówi „Jestem psychologiem, certyfikowanym psychoterapeutą i coachem. W trakcie certyfikacji na męża (13 lat stażu) i ojca (trzech synów 4, 9, 10 lat)”.

Rodzice dowiedzieli się jak mogą rozmawiać i komunikować się ze swoimi dziećmi. Była mowa o kilku złotych regułach, ale było też wiele przestrzeni na omówienia różnych sytuacji z którymi uczestnicy zetknęli się osobiście. Wzajemna wymiana doświadczeń między rodzicami była bardzo cenna i inspirująca. Dzieli się swoimi spostrzeżeniami i uwagami, jeśli chodzi o kwestie konsekwencji i dawania wyboru swoim pociechom. Przytaczali bardzo konkretne przykłady i wydarzenia z własnego życia. Wzajemnie wspierali w pozytywnym budowaniu relacji ze swoimi dziećmi.

miniofiplogoPodczas warsztatów padały liczne pytania. Zebraliśmy te najczęściej padające, wraz z odpowiedziami (FAQ)

  • Co zrobić, gdy dziecko przeszkadza, kiedy rozmawiamy przez telefon? Jest to ważny dla nas telefon.

Czasami musimy wyjaśnić, że nam to przeszkadza. Jednocześnie zaznaczaj, że jak skończysz to z dzieckiem porozmawiasz. Ale nie ma co wchodzić w dyskusje lub targowanie się , bo to tylko bardziej nas pogrąży niż nam pomoże.

  • Jak reagować, gdy starsze dziecko skacze na kanapie a młodsze właśnie raczkuje przy tej kanapie?

Jeśli tak sytuacja powtarza się już po raz kolejny to stanowczo zareagować, zakończyć tą sytuację, bo może być po prostu mało bezpieczna, w szczególności dla młodszego dziecka. Nie wchodzić w dyskusję z dzieckiem. Czasami możemy próbować rozwiązać sprawę biorąc mniejsze na ręce, kiedy to drugie może spokojnie poskakać.

  • Jak zmotywować dziecko, aby sprzątało własny pokój?

Konieczne są jasne komunikaty. Nie sprawdzają się tyrady o utrzymaniu porządku. Skuteczne są natomiast rozwiązania określające, co kryje się w tym sformułowaniu posprzątaj pokój. Czyli możliwe jest przygotowanie listy, na której wymienimy poszczególne czynności do wykonania. Ten przykład dotyczy głównie dzieci starszych, ale możliwa jest także komunikacja z dziećmi młodszymi, np. wspólne zbieranie klocków lub poinformowanie, że ich nie będzie następnego dnia, jeśli nie zostaną sprzątnięte.

  • Czy dawanie przykładu jest dobrym modelem edukacyjnymi?

Tak, jak najbardziej. Tylko warto motywować pozytywnie a nie negatywnie. Można używać słów kluczy, np. „spróbuj jeszcze raz” lub „prawie Ci się udało, może zwrócić uwagę na…” . Pokazuj także możliwości wyboru. Zachęcaj do starań i rozwijania umiejętności.

  • Czy chwalenie dziecka jest dobrym rozwiązaniem w wychowaniu?

Oczywiście, że dużo lepiej służy niż ciągłe nagany. I deprecjonowanie dziecka też jemu nie służy. Nie mówmy do dziecka „nie biegnij szybko, bo się przewrócisz”, ale „biegnij wolniej”. Jasny komunikat bez oceny negatywnej. Lepiej powiedzieć „jesteś zdolny, wierzę w Ciebie” lub „oczekuję od Ciebie współpracy”.

  • Czy konsekwencja jest skuteczna?

Tak, ale pod jednym warunkiem, że jest dokładnie określona i nieodwoływalna. Słowa powinny być poparte działaniem i powiązane z wcześniejszą czynnością, tak by dziecko wiedziało o co chodzi, czyli stawiamy granice w komunikatach przekładając je na działanie. Dokładnie określaj konsekwencje. Rób to od razu. Na przykład: zabranie kloców, jeśli dziecko niewłaściwie się bawi (np.: bijąc innych lub niszcząc coś), nie kupowanie nowej zabawki gdy stara został zniszczona przez niedbalstwo lub niewłaściwe używanie.

Warsztaty cieszyły się ogromnym zainteresowaniem i lista uczestników zapełniła się dosłownie w ciągu kilku dni. Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w warsztatach, jak i tym, którzy czekali na liście rezerwowej i, gdy było to możliwe, wzięli w warsztatach udział 🙂

Dziękujemy serdecznie wszystkim osobom i Instytucjom, którzy zaangażowali się i wspierali nas w realizacji tego przedsięwzięcia, w tym szczególnie Partnerom projektu.

Warsztaty były jedną z aktywności VII Tygodnia Obywatelskiego OFIP w którym Fundacja Jabłko brało udział. Tydzień Obywatelski odbywał się od 8 do 14 września 2014r. w Warszawie.

W ramach tygodnia Obywatelskiego odbyway się ciekawe spotkania, warsztaty.

PEŁEN PROGRAM TYGODNIA ZNAJDZIESZ: http://ofip.eu/program/tydzien/

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *